skip to Main Content

KMO’s kunnen hun online voetafdruk gevoelig verhogen

Uit een onderzoek bij 54.133 bedrijven blijkt dat de Belgische KMO’s relatief goed online vertegenwoordigd zijn. 64% van de KMO’s heeft namelijk een eigen website. Toch blijkt er ook nog een ruime verbeteringsmarge: in 93% van de gevallen vertonen sites nog gebreken die gemakkelijk te vermijden zijn.

In opdracht van FCR Media bracht SIINDA de drie meest voorkomende gebreken van de Belgische bedrijfswebsite in kaart.

Belang van digitale wegwijzers

Uit het onderzoek bleek dat 31% van de onderzochte KMO’s slechts 5 of minder backlinks gebruiken. Een backlink is een link van een externe website naar je eigen website.

Meerdere kwalitatieve backlinks verhogen de geloofwaardigheid van de website. Hoe meer backlinks hoe kwalitatiever Google de website zal beschouwen voor gebruikers, en hoe hoger de website dus als zoekresultaat zal verschijnen op Google, of op andere populaire zoekmachines

Door een dergelijke bewegwijzering op te bouwen, genereer je automatisch veel meer verkeer naar je website,” zegt Stefan Borghgraef, CMO van FCR Media.

Oud nieuws

Google of andere zoekmachines ranken websites ook volgens hoe vaak ze worden geüpdatet. Toch plaatst 49% van de bedrijven met een eigen website geen enkele nieuwe content binnen het jaar.

“Een update hoeft daarom niet veel tijd te vragen – met af en toe een nieuwtje, en het regelmatig bijwerken van je openingsuren, kom je al een heel eind,” zegt Stefan Borghgraef. Ook de laadtijd van een website is belangrijk – met een laadtijd die 1 seconde sneller is, kan je al snel 7% meer conversies bereiken.

Technische verbeteringen

Een bijkomende factor voor een goede SEO-status is de structuur van de website. Toch heeft 40% van de websites een onduidelijke structuur en heeft de helft (47%) geen goed leesbare titels en beschrijvingen toegevoegd aan zijn content.

Social Media boosting 

Op het vlak van het gebruik van social media blijken Belgische bedrijven nog een grote achterstand te hebben: de meerderheid van onze KMO’s zijn er namelijk niet op aanwezig (65%). Ook maakt slechts 2% van de bedrijven gebruik van betalend boosten van content.

Nochtans is social media targeting dé tool bij uitstek om op een heel laagdrempelige manier je doelgroep te bereiken, omdat organisch bereik laag is: slechts 1.96% van de volgers liket, comment of sharet regelmatig een post van het bedrijf.

Twitter is dood, lang leve Instagram

Voor zij die wél aanwezig zijn op social media, blijft Facebook het meest populaire kanaal, met 33% van de ondernemingen die erop actief zijn. De populariteit van Twitter is dan weer tanende, slechts 6% is erop actief. Terwijl het belang van Instagram duidelijk toeneemt (16%).

Stefan Borghgraef, CMO FCR Media: “Onze Belgische KMO’s zijn zich inmiddels bewust van het belang om online aanwezig te zijn. Dat belang zal enkel groeien. Toch worden hier en daar nog te makkelijke en te vermijden fouten gemaakt. Een goeie website hoeft helemaal niet duur te zijn, maar de basics van een goed web beheer zijn cruciaal binnen een KMO bedrijfsvoering.

Bron: Digimedia, 22 juni 2018

Back To Top