skip to Main Content

Het belang van samenwerking tussen ondernemers

Als innovatie hét concurrentiewapen van de toekomst is, dan wil Nathalie Bekx van Trendhuis het begrip ‘innovatie’ definitief linken aan ‘samenwerking’. Ze maakt alvast komaf met drie grote misverstanden.

Misverstand 1: het gros van de bedrijven blijft het belang van de eigen uniciteit en originaliteit nog altijd schromelijk overschatten.

Nochtans blijkt dat de meest succesvolle bedrijven niet uitmunten in originaliteit, maar gewoonweg erin slagen de beste te zijn door steeds te vernieuwen binnen de eigen branche én daarbij mooie samenwerkingsverbanden uitbouwen. Dat bedrijven de bovenhand kunnen halen door simpelweg in samenwerking hun ‘basics’ beter aan te bieden dan de concurrentie, bewijzen niet enkel grote namen zoals Umicore, dat met zowel de GSM- als de autosector samenwerkingen uitbouwt, maar ook de bakker om de hoek. Die laatste beroepsgroep is misschien wel hét schoolvoorbeeld van waar ‘down to earth’ innovatie toe kan leiden.

Ja, u kocht deze ochtend misschien gewoon een brood bij hem. U liet zich misschien zelfs ter plekke verleiden tot een fruitgebakje. Maar ondertussen ontdekte u ook dat u zijn hele assortiment online kan bestellen. Een jonge webmaster in het dorp heeft de bakker namelijk geholpen met een interactieve website en leuke berichtjes op sociale media. Bijgevolg heeft uw bakker B2B  ontdekt en levert hij nu ook aan ondernemingen uit het bedrijvenpark vlakbij, voor lunchmeetings en personeelsfeesten. Eén ding is zeker: die samenwerking maakt uw bakker een stuk innovatiever en daar profiteert u als klant mee van. Vandaag de dag bestaan er voor dit soort samenwerkingen ook lokale ondernemersplatformen, zoals bijvoorbeeld KBC Vindr, waar Vlaamse ondernemers elkaar kunnen ontmoeten en inspireren.

Misverstand 2: u denkt als klein bedrijf aan het innovatiediscours te ontsnappen? Dan heeft u fout gedacht.

Neen, u hoeft niet meteen te investeren in nanotechnologie of in labo’s waar het gonst van de witjassen. Innovatie is de facto zeer vaak een zaak van kleine bedrijven die per definitie niet beschikken over doorgewinterde research- en marketingafdelingen. Als bedrijf met tien medewerkers dat groenten versnijdt, taarten bakt of fietsen ontwerpt, kunt u even goed tot de groep vernieuwers behoren. Vaak komt het er eerst op neer om te differentiëren in uw basisaanbod. Of het nu om lunchsoepen, low calorie vlaaien of opvouwbare steps gaat: als de consument erom vraagt, is er reden genoeg om uzelf opnieuw uit te vinden. Voorts kan u moeilijk alleen innoveren: u hebt partners nodig. Denk maar aan Perma Funghi: een jong duurzaam bedrijf dat paddenstoelen produceert, letterlijk op basis van koffiedik, dat ze per fiets ophalen o.m. bij Le Pain Quotidien. En ja, Pierre Curie deelde zijn Nobelprijs met Marie Curie, tenminste iemand die toegaf dat samenwerking het verschil maakt.

 Misverstand 3: de innovatieve betekenis van starters is quasi zero.

En dat terwijl Thomas L. Friedman, columnist in The New York Times, zijn lezers geregeld inpepert dat dé alternatieve energiebron waar de wereld op wacht zeker niet van Shell, Exxon of Chevron zal komen, maar wel van een groepje gebeten en verbeten creatievelingen, die samen rond de tafel dansen als ze weer iets leuks hebben uitgevonden. De mensen die de radio uitvonden, waren immers niet de uitvinders van de tv. Het waren niet de grote tv-fabrikanten die met de kabel voor de dag kwamen. Die uitvinders van de kabel kwamen niet op het idee dat internet the next big thing zou gaan worden en ga zo maar door. De grootste laboratoria forceren maar zelden de grootste innovatieve doorbraken.

Slotsom: als zo’n negen op de tien Vlaamse KMO’s naar eigen zeggen geregeld aan innovatie doen in de achterkeuken of de garage, dan wordt het hoog tijd dat we die eigenzinnige vernieuwers meer motiveren tot samenwerking. Meer aandacht voor elkaars ideeën en experimenten kan resulteren in prachtige concepten en sterke concurrentiewapens.

Bron: De Morgen, 1 april 2019

Back To Top